Vozovna Slovany - Plzeň
Ocenění ministra životního prostředí Petra Hladíka za mimořádný přínos pro udržitelnost veřejných budov
Místo realizace/Place of realization: Vozovna Slovany (Slovanská alej 2845/35, Plzeň
Autoři projektu/Authors of the project: Metroprojekt Praha a.s.
Investor: Plzeňské městské dopravní podniky, a.s.
Zhotovitel/Contractor: Společnost Vozovna Slovany, vedoucí společník Metrostav a.s.
Výměra/Area: 13 500 m2
Rok založení/Year of construction: 2020 - 2023
Novostavba tramvajové vozovny je navržena v konceptu modrozelené infrastruktury, který je založen na principu odpovědného nakládáním s dešťovými vodami. Celková rekonstrukce brala ohled také na budoucí podmínky ve městě související s klimatickou změnou a zvolenými technologiemi se snaží zabránit vzniku teleplného ostrova. Nová vozovna obsahuje soubor prvků, který umí jak snížit teplotní zařízení okolí, tak i nakládat s dešťovou vodou. Skladba ozeleněné plochy střechy je vybudována tak, aby byly optimalizovány náklady na konstrukci hal a budov a zároveň, aby samotná zelená střecha zadržela co nejvíce dešťové vody, přičemž výměra zelené střechy činí cca 13,5 tisíce m2. Zelené střechy jsou schopny zadržet až 15 litrů vody na metr čtvereční, což zásadně přispívá jak k udržení života rozchodníkovém koberci, tak ke zpomalení odtoku vody z ploch střech.
Rekonstrukce tramvajové vozovny Plzeň
Popis stavby a její funkční určení
V roce 2023 byla dokončena jedna z největších stavebních výzev plzeňského městského dopravního podniku za posledních několik desetiletí, a to rekonstrukce tramvajové vozovny Slovany. Zachování areálu vozovny na stávajícím místě znamenalo omezení jeho negativních důsledků pro okolí. Komplexní revitalizace vozovny brala ohled na budoucí podmínky ve městě související s klimatickými změnami a zvolenými řešeními se snaží zamezit vzniku tepelného ostrova ve městě. Vzniklo tak moderní depo pro veřejnou dopravu, jehož zásadní prioritou bylo snížení hlukové zátěže pro okolní zástavbu, vytvoření moderního zázemí pro provádění údržby a odstav vozidel včetně kvalitního zázemí pro zaměstnance. Vozovna je navržena v konceptu modrozelené infrastruktury a odpovědného nakládaní s dešťovými vodami a je tak typickým příkladem využití halových komplexů o velkých plošných výměrách k jejich ozelenění, neboť umístění zeleně v úrovni komunikací a ostatních ploch ve vozovně by nebylo v takovém rozsahu proveditelné. Podařilo se tak vybudovat areál, jehož prvky je možno srovnávat s evropskými měřítky.
Doba trvání rekonstrukce:
Vzhledem k tomu, že se jedná o jedinou plzeňskou tramvajovou vozovnu, musela celá rekonstrukce probíhat za jejího provozu. Samotná rekostrukce vozovny byla proto organizačně velmi náročná a musela být rozdělena do několika etap s řadou provizorních stavů.
Rekonstrukce byla zahájena 13.10. 2020 a dokočena 24.02. 2023 zavedením zkušebního provozu na celý areál vozovny.
Na rekonstrukce vozovny se PMDP,a.s. podařilo získat dotaci ve výši 720 mil. Kč, která pokrývala více jak třetinu celkových nákladů stavby výčíslených na 1,8 mld. Kč.
Konstrukční a stavební řešení
Novostavba administrativní budovy (vč. výpravny, měnírny, dílen a skladů) je řešena jako částečně podsklepený železobetonový třípodlažní skelet s modulem sloupů 6 a 8 m a plochou zelenou střechou. Obvodový plášť je navržen jako kombinace prosklené systémové fasády se zrcadlovým sklem, pohledové fasády jsou ozeleněny systémem popínavých rostlin na trelážích z nerezových lanek. Halové objekty jsou řešeny jako velkorozponové, nepodsklepené ocelové montované haly se sedlovými a pultovými střechami, se sloupy z válcovaných profilů a příhradovými vazníky. Celá vozovna je navržena v konceptu modrozelené infrastruktury a odpovědného nakládání s dešťovými vodami. Do tohoto konceptu je zahrnuta zelená střecha o výměře cca 13,5 tisíce m2. Dešťová voda slouží pro mytí tramvají a závlahový systém pro zalévání ozeleněných částí budov. Vozovna tak přispívá ke snížení teplotního zatížení, prašnosti a obecně ke zlepšení mikroklima pro danou oblast.
Použité technologie, materiál a rostliny
Skladba ozeleněné plochy střechy je navržena tak, aby byly optimalizovány náklady na konstrukci hal a budov a zároveň, aby samotná zelená střecha zadržela co nejvíce dešťové vody. Je tvořena nopovou folií s vrstvou 8 -10 cm substrátu a je osazena kobercovými rozchodníky o výšce 3-5 cm.
Zelené střechy zadrží až 15 litrů vody na metr čtvereční, což zásadně přispívá jak k udržení života v rozchodníkovém koberci, tak i zpomalení odtoku vody z ploch střech. Přebytečná voda odtéká do podzemních retenčních nádrží o celkovém objemu 325 m3.
Dešťová voda pak slouží pro mytí tramvají a pro zalévání ozeleněných částí budov. Aplikováním prvků ke zlepšení nakládání s dešťovou vodou a její další využívání omezuje odtok vody z vozovny a snižuje celkové zatížení kanalizační sítě
Technické parametry
- kořenovzdorná vrstva - Fólie PVC-P k přitížení do vegetačních střech ref. Dekplan 77
- separační vrstva – Geotextílie 300 g/m2 - 3-5 mm
- drenážní vrstva - Nopová fólie SD 800/SD 200 HS s integrovanou geotextílií, tl. 20 mm
- hydroakumulační vrstva - Substrátové desky ref. Isover Flora tl. 50 mm
- vegetační vrstva - Extenzivní minerální substrát, tl. 30 mm - směs spongilitu, liadrainu a rašeliny pro střešní zahrady, rozchodníkový koberec Sedum Topmat/S5 tl. 30 mm
- vegetace - Sedum hispanicum, Sedum album Sedum album ´Coral Carpet´, Sedum floriferum, Sedum reflexum ´Glaucum´, Sedum reflexum ´Angelina´, Sedum spurium.
- způsob založení vegetace – pokládkou předpěstovaných koberců a rohoží